Logo van Visual District

SEO inzetten om merkbekendheid op te bouwen

SEO, of Zoekmachine optimalisatie, is een effectieve strategie om website verkeer te genereren en de verkoop te verhogen, maar veel marketeers realiseren zich niet welke belangrijke rol het kan spelen in de naamsbekendheid.
Deel dit bericht

Inhoudsopgave

SEO, of Zoekmachine optimalisatie, is een effectieve strategie om website verkeer te genereren en de verkoop te verhogen, maar veel marketeers realiseren zich niet welke belangrijke rol het kan spelen in de naamsbekendheid. Het opbouwen van een bekend merk bij uw doelgroep is essentieel voor succes en een gemeenschappelijk doel voor alle merkmanagers en marketeers. Uw merk is een uiterst waardevol bezit, en het goed ontwikkelen ervan is cruciaal. U wilt een bedrijf dat onmiddellijk herkenbaar is bij uw publiek, en uw eerste gedachte hiervoor kan uw merkimago, sociale media of producten zijn. Uw SEO mag echter niet worden onderschat als het gaat om branding.

Zoekmachines evolueren voortdurend en passen hun algoritmen aan, en tegenwoordig zijn ze meer op de gebruiker gericht dan ooit tevoren. Voorbij zijn de dagen van het inpluggen van uw website met uw zoekwoorden en merknaam en hopen op het beste. Webmanagers moeten nu veel slimmer zijn met hun SEO-strategieën, vooral als het gaat om de groei van uw merk online. Zoekmachine resultaten pagina’s (SERPs) is een wereldwijde markt en oververzadigd met bedrijven die concurreren voor zichtbaarheid, maar SEO kan helpen uw merk te onderscheiden van de menigte als het goed wordt gedaan.

Waarom SEO gebruiken voor merkbekendheid?

Merken kunnen hun bekendheid verbeteren met behulp van veel verschillende marketingtechnieken en strategieën, dus je vraagt je misschien af waarom SEO er een van zou moeten zijn. Google onthulde dat meer dan 50% van de online shoppers de zoekmachine gebruiken om nieuwe merken te ontdekken. Dit is waar uw klanten bedrijven als het uwe gaan vinden, dus u moet opvallen.

Veel marketeers richten zich op het gebruik van SEO om het websiteverkeer en de online verkoop te verbeteren. Een paar jaar geleden was dit een redelijk doel voor organisch zoeken, maar de manier waarop consumenten SERP’s gebruiken is veranderd. Vorig jaar resulteerde 64% van alle Google-zoekopdrachten zonder een klik naar een andere website. Dit betekent dat gebruikers zoeken, de resultaten lezen en informatie over merken en producten direct op de pagina met zoekresultaten vinden, in plaats van op de website van een merk. Dat een klant niet op uw website heeft geklikt, betekent niet dat hij uw merk niet beter kent. Updates van Google, zoals Featured Snippet, Mensen vragen ook en Knowledge Panels, bieden consumenten alles wat ze moeten weten zonder dat ze ooit doorklikken naar uw website.

Consumenten die doorklikken op een SERP zullen over het algemeen klikken op de resultaten van de merken waarmee ze al bekend zijn. Uit onderzoek blijkt dat 70% van de consumenten op zoek gaat naar een “bekende retailer” bij het kiezen van een zoekresultaat om op te klikken. Dit betekent dat het niet alleen moeilijker dan ooit is om in de SERP’s te verschijnen, maar dat het aanmoedigen van kliks zonder een bekend merk te zijn een echte uitdaging is.

Zoekmachines zijn er berucht om dat zij grote merknamen voorrang geven boven kleine bedrijven, en hoe meer klikken deze merken krijgen, hoe hoger en hoger zij komen te staan. Dit zijn de merken die worden getoond in Featured Snippets en Knowledge Panels, waarbij kleine merken in het stof worden achtergelaten. De enige manier om te concurreren met de grote merken is door je te richten op het opbouwen van je eigen merk met SEO.

Eric Schmidt, de voormalige CEO van Google zei ooit over het internet: “Merken zijn de oplossing, niet het probleem. Merken zijn hoe je de beerput sorteert.”

Google begrijpt echter niet zozeer ‘merken’ als wel de typische signalen die geassocieerd worden met merkwebsites.

Hoe merkbekendheid opbouwen met SEO?

Weten waar te beginnen met het gebruik van SEO om de merkbekendheid te vergroten kan een strijd zijn. Met zoveel strategieën die er zijn om SEO te verbeteren, is het essentieel om de juiste combinatie van tactieken te kiezen om uw merkimago online te stimuleren. Als uw vorige focus voor SEO altijd websiteverkeer was, dan kan deze verschuiving in doelstellingen verwarrend zijn. Bij Blue Array zijn we experts in SEO en het gebruik van organische zoekstrategieën om naamsbekendheid op te bouwen. Hier zijn onze beproefde methoden voor het opbouwen van naamsbekendheid met behulp van SEO.

1. Link Building

Linkbuilding is een populaire methode om te optimaliseren voor zoekmachines en kan zeer effectief zijn voor het opbouwen van naamsbekendheid op de SERPs. Het is het proces van ‘verdienen’ van links van andere websites naar de uwe. Google en andere zoekmachines speuren het web af naar deze links, en websites met hoogwaardige (niet-betaalde) en relevante links worden hoger in de resultatenpagina’s geplaatst. Dit is een gemakkelijke en eenvoudige manier om uw online aanwezigheid te verbeteren.

Het genereren van deze links tussen andere sites is ook een geweldige manier om de bekendheid te vergroten en extra verkeer naar uw eigen website te leiden. U moet verbindingen opbouwen met websites die idealiter relevant zijn voor uw branche en dezelfde doelgroep bereiken als de uwe. Het opzetten van links op irrelevante of spamsites kan uw SEO op lange termijn schaden en ertoe leiden dat Google uw website lager plaatst via handmatige acties. Linkbuilding gebruiken om naamsbekendheid op te bouwen is geweldig omdat het uw bedrijf voor het juiste publiek plaatst en uw bereik binnen uw specifieke branche vergroot. Voor meer informatie over het soort linkbuilding dat expliciet in strijd is met de meeste richtlijnen voor zoekmachines, kunt u deze pagina van Google bekijken.

2. Trefwoordzinnen optimaliseren

Als u zich ooit eerder op SEO hebt gericht, weet u dat de zoekwoorden waarop u zich richt de sleutel zijn tot een succesvolle campagne. Dit geldt ook wanneer u SEO wilt gebruiken om uw naamsbekendheid te vergroten. U moet uw trefwoordzinnen optimaliseren om gekwalificeerd verkeer naar uw merkwebsite te leiden. De enige manier waarop u consumenten met uw website zult vangen, is door inhoud te creëren waarnaar ze zoeken. Neem de tijd om de sleutelwoorden voor uw niche te analyseren en te onderzoeken en kijk naar de sleutelwoorden die uw concurrenten gebruiken. Indien correct uitgevoerd, kan het optimaliseren van uw trefwoordzinnen uw merk helpen het juiste publiek te bereiken. Niet alleen zal een hoge ranking voor deze trefwoorden u helpen meer klanten te bereiken, maar het is ook een vorm van geloofwaardigheid en sociaal bewijs.

Bij het onderzoeken en optimaliseren van uw zoekwoordstrategie is het de moeite waard om te kijken naar het gebruik van longtail zoekwoorden. Longtail keywords hebben een klikpercentage dat 3 tot 5% hoger ligt dan generieke zoekopdrachten, dus ze zijn zeker de moeite waard. Met deze longtail keywords bereikt uw merk een zeer gericht en specifiek publiek, dat u met gewone keywords alleen niet zou kunnen bereiken. Longtail keywords bieden vaak weinig concurrentie, veel focus en een hoge conversie, dus zorg ervoor dat u ze opneemt in uw SEO-strategie.

Ten slotte is er het gelukkige toeval dat uw merk wordt ontdekt via vaak informatieve zoekopdrachten of soms navigatiezoekopdrachten (voor concurrenten).

3. Andere kanalen integreren

SEO is een uitstekend middel om naamsbekendheid op te bouwen, maar om er het beste uit te halen is het het beste om het te integreren met andere kanalen. Sociale media en SEO zijn een zeer effectieve combinatie om de bekendheid van uw merk online te vergroten. Door sociale kanalen te integreren met SEO kunt u niet alleen een nieuw publiek bereiken, maar ook met hen in contact komen. Sociale media kunnen hand in hand gaan met uw SEO-strategie en helpen uw online aanwezigheid te stimuleren omdat sociale kanalen ook door zoekmachines worden geïndexeerd. U moet er alleen voor zorgen dat uw content voor SEO en uw social media content relevant zijn en op elkaar aansluiten.

Sociale media is een krachtige strategie voor het opbouwen van naamsbekendheid naast SEO, maar je moet er wel aandacht aanbesteden met een lange termijn visie. SEO met welk doel dan ook is een langetermijnstrategie, net als sociale media, en het kost tijd om vertrouwen in uw merk op te bouwen. Het integreren van andere kanalen in uw SEO-plan kan helpen om uw inhoud aan een breder publiek te leveren en tegelijkertijd uw merkautoriteit online te ontwikkelen. Sociale media is niet het enige kanaal om te overwegen voor dit soort integratie. Betaald zoeken kan effectief werken naast SEO om merkbekendheid op te bouwen en de zichtbaarheid te vergroten als u er het budget voor heeft. Nog goedkoper en ook effectief is remarketing of retargeting. Dit kan ongelooflijk effectief zijn als u weet op welke landingspagina een gebruiker is beland via organisch zoeken en als u weet welke zoekterm is gebruikt om daar te komen. Dit helpt bij de berichtgeving en creativiteit voor uw campagne.

Uiteindelijk geldt: hoe meer kanalen u kunt opnemen in uw SEO-merkbekendheidsstrategie, hoe beter het effect zal zijn. Uw doel moet zijn om elk aspect van uw niche te dekken en uw merk te laten verschijnen, ongeacht wat klanten binnen een bepaalde ruimte zoeken. Consumenten zullen het gevoel krijgen dat uw merk overal is als u consequent bovenaan de zoekresultaten verschijnt telkens als ze zoeken. Ze klikken misschien niet op uw resultaten bij de eerste paar zoekopdrachten, maar na verloop van tijd zullen ze vertrouwd raken met uw merk, en als ze doorklikken en vinden wat ze zien, kunnen ze snel trouwe, betalende klanten worden.

4. Top of the funnel-inhoud gebruiken

We hebben het al gehad over het belang van het gebruik van geoptimaliseerde zoekwoorden en longtail zoekwoorden, maar ook het optimaliseren van uw inhoud is cruciaal. Elke marketeer weet al dat inhoud van hoge kwaliteit en uniek moet zijn om goed te presteren in organische zoekopdrachten, maar het moet ook het soort inhoud zijn waar uw publiek naar op zoek is. Wanneer consumenten online zoeken, bevinden ze zich waarschijnlijk in de bewustwordingsfase van de verkooptrechter, en uw content moet hierop geoptimaliseerd zijn.

Wanneer u SEO gebruikt om naamsbekendheid op te bouwen, moet u zich richten op top-of-the-funnel content. Dit betekent inhoud die gebruikers zoeken in de allereerste fasen van hun kooptraject. Zaken als vergelijkingspagina’s (bijv. iPhone 11 vs. iPhone 13 ), verklarende artikelen en FAQ’s zijn allemaal geweldig voor het opbouwen van vertrouwen en geloofwaardigheid binnen uw merk, bij consumenten die aan het begin van hun zoektocht staan. Het doel van top-of-the-funnel-inhoud is om mensen naar de volgende fase van de trechter te leiden, zodat ze uiteindelijk betalende klanten worden. U moet voorkomen dat u meteen vanaf het begin hard gaat verkopen, vooral wanneer u uw naamsbekendheid wilt vergroten.

Voor sommige bedrijven kan het moeilijk zijn om regelmatig nieuwe inhoud te genereren, maar het is de moeite waard om in gedachten te houden dat er altijd de mogelijkheid is om oude inhoud te hergebruiken en bij te werken. Hergebruik van bestaande inhoud is een uitstekende manier om SEO te stimuleren en naamsbekendheid op te bouwen, zonder de noodzaak om iets geheel nieuws te creëren. Het is ook de moeite waard de tijd te nemen om oude inhoud die niet langer relevant is te verwijderen. Verouderde inhoud kan klanten afschrikken en kan al het harde werk om naamsbekendheid op te bouwen via SEO ongedaan maken.

5. De juiste inhoud creëren

Nu we het belang begrijpen van het creëren van top-of-the-funnel content voor merkbekendheid, moeten we ook kijken naar het creëren van het juiste type content. U kunt eindeloze stromen top-of-funnel content op uw website hebben, maar als het niet is wat uw publiek zoekt, zal het uw merk online geen boost geven. Vroeger was SEO erg gericht op trefwoordintentie, en was het voldoende om alleen de juiste trefwoorden te gebruiken om consistent verkeer te genereren en bekendheid op te bouwen. Tegenwoordig zijn zoekmachines overgestapt op het gebruik van zoekintentie. Het is essentieel dat u de zoekintentie van uw publiek kunt identificeren en daaraan kunt voldoen door de juiste inhoud aan te bieden.

Als uw merk consequent kan voldoen aan de zoekintentie van uw publiek en waarde aan hen kan toevoegen door middel van kwalitatief hoogwaardige inhoud, dan kunt u de bekendheid van uw merk gemakkelijk vergroten. Een eenvoudige tip voor het creëren van de juiste content voor je publiek is om je te richten op content die SEO-potentieel heeft, waarde biedt aan de gebruiker en ook je merk promoot op een krachtige maar niet te verkoopbevorderende manier. Het creëren van de juiste content draait om het begrijpen van de pijnpunten en problemen van je klanten, om vervolgens content te serveren die hierop aansluit. Vergeet niet dat content veel verder gaat dan website copy en blog posts, video is populairder dan ooit, en visuele content kan helpen waarde toe te voegen voor je gebruikers. Berichten met afbeeldingen worden 94% meer bekeken dan berichten zonder afbeeldingen.

6. Richten op nichemarkten

Merken kunnen tegenwoordig beter dan ooit communiceren met hun publiek. Een paar jaar geleden was SEO slechts een middel om met klanten te communiceren, maar tegenwoordig kan het worden gebruikt om met mensen te communiceren en uw merk online op te bouwen. U moet zich richten op een niche-publiek om de juiste mensen te bereiken met uw SEO-campagnes. Het gebruik van de juiste zoekwoorden en het doen van adequaat zoekwoordenonderzoek kan u helpen een voordeel te behalen ten opzichte van de concurrentie. U kunt een merk bouwen dat supergericht is op uw specifieke niche en het gemakkelijk ontwikkelen binnen de juiste doelmarkt.

Wanneer u uw SEO beperkt tot een specifieke niche, verhoogt u uw kansen om in contact te komen met nieuwe klanten en uw marketing te richten. U kunt uw naamsbekendheid helpen groeien binnen een verfijnd publiek, en u richten op een of twee verschillende niches is vaak effectiever dan proberen een heel groot publiek te bereiken. Een merk dat gericht is, zal altijd succesvoller zijn dan een merk dat dat niet is, en uw SEO-strategie moet dit weerspiegelen.

7. Branding On-Page SEO

Als het gaat om het implementeren van een merkbekendheid SEO-strategie, moet u zich richten op uw on-page SEO. Uw merk duidelijk en beknopt weergeven binnen uw SEO kan helpen om de bekendheid te verbeteren en nieuw publiek te bereiken. Het gebruik van branded keywords is een geweldige manier om uw merk op te bouwen met SEO, en u moet deze gebruiken in uw paginatitels, meta beschrijvingen, headlines, en meer.

Paginatitels worden door zoekmachines gebruikt om informatie over de pagina op te halen, en als u uw merkbekendheid wilt verbeteren, zorg er dan voor dat uw merkzoekwoorden hier in voorkomen. Meta-beschrijvingen hebben geen invloed op uw ranking op SERP’s, maar ze spelen een belangrijke rol bij het al dan niet doorklikken naar uw website. U moet ervoor zorgen dat uw meta-beschrijvingen overtuigend zijn en aanzetten tot klikken, en dit kan betekenen dat u uw merkzoekwoorden weglaat voor een maximaal effect.

Hoe houdt u uw SEO Brand Awareness-campagne bij?

Een van de grootste uitdagingen bij naamsbekendheid is het succesvol kunnen volgen ervan. Wanneer u tijd en geld investeert in het gebruik van uw SEO om naamsbekendheid op te bouwen, moet u kunnen zien dat het loont. Door zorgvuldig naar uw analyses te kijken, kunt u bepalen welke aspecten van uw SEO-strategie werken en welke wat meer aandacht nodig hebben. Inzicht in uw zoekwoorden, doorklikpercentages en organisch verkeer kan u helpen te bepalen of uw merkbekendheidscampagne werkt.

Wees voorzichtig met het bijhouden van direct verkeer en het toeschrijven daarvan aan ‘merk’. Direct verkeer is ‘direct’, maar ook typisch een bak verkeerd toegewezen verkeer. Dus als uw organische verkeer groeit, kan het lijken alsof direct verkeer ook groeit in lijn met dit en u zou gemakkelijk kunnen zeggen dat dit een ‘merk’-succes was, maar dit kan gewoon verkeerd toegewezen organisch verkeer zijn.

U moet in gedachten houden dat zowel SEO als naamsbekendheid langetermijnstrategieën zijn, en dat resultaten niet van de ene op de andere dag worden geboekt. De meeste succesvolle merken monitoren hun SEO-prestaties en naamsbekendheid op maand- of kwartaalbasis om het volledige plaatje over een langere periode te zien.

Wanneer u de bovenstaande methoden hebt gevolgd, geef ze dan de tijd om in te slapen en hun magie te laten werken op uw organisch verkeer en online aanwezigheid. Zaken als linkbuilding, longtail keywords, serendipitous search en top-of-funnel content hebben allemaal een paar maanden nodig voordat ze echte resultaten beginnen te genereren, dus wees niet gehaast om snel veranderingen aan te brengen in uw strategie als deze niet lijkt te werken. Vertrouw op het SEO-proces en richt u op hoogwaardige, boeiende inhoud die uw merk complimenteert en nieuwe klanten oplevert. U moet ook onthouden dat dezelfde strategie niet keer op keer zal werken, en merkbekendheid is een constant evoluerend aspect van uw bedrijf.

Blijf op de hoogte van SEO nieuws

Ontvang op regelmatige basis een update vanuit SEO land

Meer SEO inzichten

Google Link Spam Update December 2022
Google Link Spam Update December 2022

Google is op 14 december begonnen met de uitrol van de link spam update van december 2022. Het zal tot twee weken duren om het te voltooien. Google bevestigt dat een update van zijn spamdetectiesysteem, genaamd de december 2022 linkspam update, nu wordt uitgerold en tot twee weken in beslag zal nemen.

De invloed van AI content op SEO

Content geschreven door AI wordt steeds toegankelijker, maar ook nauwkeuriger. En elke marketeer die zich bezighoudt met zoekmachine optimalisatie weet dat het soms behoorlijk uitdagend kan zijn om unieke teksten te bedenken. Maar door kunstmatige intelligentie te gebruiken voor inspiratie, kun je gemakkelijker en vooral sneller tot de gewenste content komen.

Visual District