Hoe weet je of een idee organisch waardevol is?
Wanneer we het hebben over een ‘organisch waardevol’ idee, is de onmiddellijke reactie meestal om het zoekvolume en de trends te controleren. En hoewel maandelijks zoekvolume uiterst nuttig kan zijn, geeft het maar een half beeld. Evergreen content zoals blog posts zijn meestal gericht op top of the funnel klanten. Dit zijn gebruikers die zich in de eerste fase van hun kooptraject bevinden; nieuwe klanten die niet op de hoogte zijn van een product of dienst. De inhoud die hen aantrekt is vaak meer ’toevallig’ van aard, hoewel er nog steeds een link moet zijn tussen het onderwerp en uw belangrijkste product of dienst (hoe minder zwak de link, hoe beter!). De inhoudelijke ideeën die we bedenken moeten relevant zijn voor wat u gewoonlijk op uw site maakt en aanbiedt. Als we inhoud creëren die louter wordt bepaald door het zoekvolume en niet nagaan of die al dan niet verband houdt met iets op onze site, riskeren we een hoog bouncepercentage – en ook een mogelijke aantasting van de merkreputatie. We kunnen nagaan welke inhoud op de site en in die niche in het verleden goed heeft gepresteerd. Is het een site in de verzekeringsniche die succes had met een blogpost over de voordelen van een huurdersverzekering? Is het een site van een boekhandelaar met één boekbespreking die consequent organische ingangen krijgt voor zoekopdrachten naar ‘[naam van het boek] + spoiler’? Heeft een oude blogpost meer aanmeldingen of conversies op de mailinglijst dan andere? Dit zijn het soort dingen die van invloed kunnen zijn op het creëren van toekomstige inhoud. Hierin gaan we proberen een organisch waardevolle blogpost te creëren voor een (fictieve) nationale boekhandel. Eerder had de site succes met content als ‘beach reads’ en ‘best books to read on the plane’, maar met de pandemie willen we meer content dichter bij huis creëren.
Maak een checklist
Bij het bedenken van inhoudelijke ideeën moet je een checklist bijhouden van zaken die je moet identificeren/criteria voor het idee, zodat we het relevant en gericht houden. Stel we maken een checklist voor een boekhandelaar.
In welke industrie zitten we?
- Boekhandel
Welke inhoud presteerde eerder goed?
- Best Beach Reads, Beste boeken om in het vliegtuig te lezen
Naar welke producten/sleutelpagina's kunnen we teruglinken?
- Specifieke boekproductpagina’s
Kan dit worden beïnvloed door seizoensgebondenheid of specifieke trends?
- Mogelijk beïnvloed door de huidige pandemie, maar geen seizoensgebondenheid als zodanig.
Wat is het sleutelwoord?
- “boeken om te ontspannen” of “ontspannende boeken”
Ga aan de slag!
Er zijn een paar dingen die we kunnen gebruiken om onze inhoud te informeren, zoals zoekwoordenonderzoek, informatie over mensen die ook vragen, en onderzoek naar concurrenten. We willen deze gebruiken om ervoor te zorgen dat we onze inhoud de best mogelijke kans geven om goed te scoren. Er is geen vaste volgorde voor deze stappen. Ga gerust aan de slag met PAA-gegevens voordat u in Semrush of Ahrefs duikt om trefwoordonderzoek te doen, of neem een kijkje bij uw concurrenten om de creatieve sappen te laten stromen.
Mensen vragen ook sectie
Google’s People Also Ask-velden in SERP’s bieden potentiële aanwijzingen voor inhoud en FAQ’s – ze laten zien welke vragen gebruikers hebben gesteld in verband met de gezochte zoekopdracht. Het is mogelijk om de SERP’s te scrapen om de PAA-gegevens te vinden als het om een grootschalig project gaat, maar we kunnen de PAA’s ook zelf bekijken voor een snelle controle bij het opstellen van een briefing of een ontwerp. Screenshot van PAA-vragen (People Also Ask) Vaak zijn PAA’s geweldige aanknopingspunten voor heading-tags, wat leidt tot betere optimalisatie voor Featured Snippets. Andere keren zijn ze geweldig voor het genereren van inhoudelijke ideeën in hun geheel. Bijvoorbeeld: “Wat voor boek moet ik lezen voor ik naar bed ga?” zou een aparte post kunnen zijn voor “Welk boek moet ik lezen als ik gestrest ben?”.
Trefwoordonderzoek
Trefwoordonderzoek is een belangrijk onderdeel van het creëren van inhoud. Met behulp van de keyword magic tool op Semrush kunnen we zoekopdrachten identificeren die verband houden met ons ‘hoofd’-keyword. We kunnen deze ondersteunende zoekopdrachten gebruiken als aanwijzingen bij het creëren van inhoud. Zoals altijd moeten trefwoorden organisch voorkomen in geschreven inhoud, dus we hoeven ze niet allemaal op te nemen, maar ze zijn een goed uitgangspunt. In het geval van de boekhandelaar heeft de zoekterm ‘ontspannende boeken’ een laag zoekvolume, maar een duidelijke en consistente trendlijn, wat betekent dat mensen er waarschijnlijk het hele jaar door naar zoeken. Niet alle evergreen content hoeft een dergelijke trendlijn te hebben – het targeten van seizoensgebonden termen zal verkeer opleveren op de verwachte momenten – maar het helpt zeker voor onderwerpen als deze. Hoewel een laag zoekvolume geen deal-breaker is, kun je de People Also Ask data gebruiken om een inspiratie op te doen over een nieuw zoekopdracht , doordat je zult zien dat gebruikers misschien niet alleen zoeken naar boeken die hen ontspannen, maar naar boeken die hen ontspannen in bepaalde situaties. Onder de zoekopdracht ‘boeken tijdens stress’, is het meest gezochte keyword ‘anti stress kleurboeken voor volwassenen’ is ook een populaire zoekterm. Dit leidt ons naar de zoekopdracht ‘kleurboeken voor volwassenen’, die ons enkele aanvullende trefwoorden geeft zoals ‘onbeschofte kleurboeken’ en ‘mindfulness kleurboeken voor volwassenen’, die ons kunnen helpen deze inhoud direct terug te koppelen naar producten op de site.
Onderzoek de concurrent
Ten slotte is het altijd een goed idee om te kijken wat voor soort inhoud onze concurrenten maken, en of die goed presteert. We kunnen tools als Semrush, Sistrix of Ahrefs gebruiken om na te gaan waar concurrenten boven onze site staan, of zelfs een snelle Google-zoekopdracht uitvoeren voor ons ‘hoofd’-zoekwoord en kijken wat er verschijnt. Hoewel we onze concurrenten niet helemaal willen kopiëren, is dit een goede tactiek om te zien hoe ‘goed’ content eruit zou kunnen zien in de inhoud die we willen maken. In dit geval kunnen we kijken naar andere nationale boekenwinkels en zien of zij ooit inhoud hebben gemaakt rond ontspannende boeken.
Het meten van succes
Naast de voor de hand liggende analyse van organische ingangen en conversies zijn er tal van verschillende manieren om het succes van deze organisch waardevolle inhoudideeën te meten. Bijvoorbeeld:
- Backlinks naar linkbare middelen zoals blogberichten
- Toegenomen merkbekendheid, direct verkeer en zoekopdrachten naar merken
- Toename van inschrijvingen op mailinglijsten
- Pagina’s per sessie en gemiddelde sessieduur
- Terugkerende gebruikers
Vergeet niet dat SEO alle stadia van een klantreis dient, niet alleen die onderaan de trechter die zouden kunnen converteren. Evergreen, organisch waardevolle inhoud kan sites cementeren als thought leaders, dus verwaarloos die top-of-the-funnel gebruikers niet.