Net toen je dacht dat de Google Search updates klaar waren voor het jaar, heeft Google een december 2022 link spam update uitgerold. Deze update duurt ongeveer twee weken om uit te voltooien en is een wereldwijde update.
Wat Google over de update gezegd: “Onze lancering van 14 december, die we aanduiden als de december 2022 link spam update, zal ongeveer twee weken duren om volledig uit te rollen. Ranking kan veranderen omdat spammy links worden geneutraliseerd en eventuele credits die door deze onnatuurlijke links worden doorgegeven verloren gaan. Deze lancering zal gevolgen hebben voor alle talen.”
SpamBrain voor links. Dit maakt gebruik van wat Google SpamBrain noemt, Google verwees ernaar in het 2018 Google spam rapport, waar Google spreekt over zijn “machine learning systemen” om spam detectie te verbeteren.
Google voegde eraan toe dat SpamBrain niet alleen “direct spam kan detecteren, het kan nu zowel sites detecteren die links kopen, als sites die worden gebruikt voor het doorgeven van uitgaande links.”
Wat staat er in de Link Spam Update van december 2022?
Google verbetert zijn spamdetectiesysteem met de mogelijkheid om gekochte links te vinden en domeinen te detecteren die voornamelijk worden gebruikt om links naar andere sites door te geven. De linkspam update van december 2022 maakt gebruik van Google’s op AI gebaseerde spam-preventiesysteem, SpamBrain, om onnatuurlijke links teniet te doen. Naast het direct detecteren van spam, zegt Google dat SpamBrain nu sites kan identificeren die links kopen en sites die worden gebruikt voor het bouwen van uitgaande links.
Zal de December 2022 Link Spam Update invloed hebben op mijn site?
Google zegt dat rankings kunnen veranderen omdat de linkspam update van december 2022 onnatuurlijke links neutraliseert, waarbij alle signalen die aan het linkende domein worden doorgegeven, worden verwijderd. Deze update heeft gevolgen voor de zoekresultaten in alle talen, wat een wijdverbreide impact kan hebben.
Of uw site wordt beïnvloed door deze update hangt af van hoe u links verwerft en hoe u naar andere pagina’s linkt. Google heeft strenge richtlijnen tegen het verkrijgen van links om de zoekresultaten te verbeteren. Bovendien heeft Google richtlijnen voor het kwalificeren van links naar andere websites. Als u bijvoorbeeld een affiliatelink opneemt in een tekst, moet u die link kwalificeren met een rel=sponsored-tag. Als u affiliate links niet op de juiste manier tagt, kan uw site worden getroffen door de linkspam update.
Bovendien moet u links in gastberichten voorzien van rel=nofollow, anders kunt u ook problemen krijgen met Google.
Als u de best practices van Google volgt met betrekking tot inkomende en uitgaande links, is het onwaarschijnlijk dat de linkspam update van 2022 negatieve gevolgen voor u zal hebben.