Logo van Visual District

De rol van SEO in digitale marketing

SEO kan soms eindigen in een silo, los van digitale marketing inspanningen, of nog erger, behandeld als een bijzaak. Hoewel sommige mensen de betekenis van SEO in het bedrijfsleven niet begrijpen, is het eigenlijk essentieel - of je nu online verkoopt of niet.
Deel dit bericht

Inhoudsopgave

Niet alleen is SEO onderdeel van alle grote digitale marketingstrategieën, maar goede SEO vult ook de resultaten van andere marketingkanalen aan en versnelt deze zelfs. SEO moet integraal deel uitmaken van elk marketingplan.

Wat is SEO?

SEO (search engine optimisation) is het proces waarbij een bedrijfswebsite beter zichtbaar wordt gemaakt op zoekmachines zoals Google, Bing, Yahoo en de rest. In theorie geldt SEO voor alle zoekmachines, maar Google wordt het meest genoemd in termen van SEO. Dat heeft een paar redenen:

  1. Google is het populairst en wordt wereldwijd het meest gebruikt. Cijfers van december 2021 gaven het wereldwijde marktaandeel van zoekmachines als volgt aan: Google (91,94%), Bing (2,86%), Yahoo (1,5%), met alle anderen goed voor de laatste 3,61%.
  2. Door het volume van de behandelde zoekopdrachten en hun voortdurende marktleiderspositie heeft Google de meest complexe (en nauwkeurige) machine learning en algoritmen van alle zoekmachines.

Er zijn echter mogelijkheden voor SEO op andere zoekmachines. Ze hebben elk hun eigen voor- en nadelen – uw doelgroep kan de beste keuze voor uw bedrijf dicteren.

Wat zijn de soorten SEO in digitale marketing?

Er zijn drie kernvormen van SEO die worden gebruikt in digitale marketing.

On-page SEO

On-page SEO omvat alles wat op uw website staat: tekst, inhoud, afbeeldingen, zoekwoorden en metadata.

Technische SEO

Technische SEO richt zich op de gebruikerservaring en functie van uw website. Het is belangrijk dat uw website zelden last heeft van downtime, responsief is op alle apparaten, snel laadt en gemakkelijk te navigeren is.

Off-page SEO

Off-page SEO omvat alles buiten uw website. Dit omvat voornamelijk backlinks van andere websites. Deze zijn een signaal aan zoekmachines dat uw inhoud accuraat, relevant en up-to-date is.

Waarom is SEO belangrijk in digitale marketing?

Het uiteindelijke doel van digitale marketing is verkeer naar een website te leiden. De volgende stap is dat de website de gewenste actie of conversie van de gebruiker bewerkstelligt. Dat kan een leadformulier zijn, een aankoop, een abonnement op een nieuwsbrief, een telefoontje, een video bekijken of een andere actie.

Hoewel het technisch mogelijk is om een digitale marketingstrategie te creëren zonder SEO, kunt u kansen laten liggen om in contact te komen met uw doelgroep. SEO kan een vitale rol spelen in digitale marketing, en zonder SEO zou u het volgende kunnen missen:

Het missen van organisch verkeer

Zelfs als uw site in de top 100 staat voor een zoekopdracht of trefwoord, gaan de meeste gebruikers van zoekmachines niet verder dan de eerste pagina van de SERP – search engine results pages. De eerste pagina met resultaten heeft slechts 10 organische plekken, en positie 100 betekent de onderkant van pagina 10. Maar uit onderzoek is gebleken dat 74% van de gebruikers nooit verder klikt dan de eerste pagina met resultaten. Door SEO niet serieus te nemen en u te richten op de eerste pagina, zult u waarschijnlijk niet profiteren van enig organisch verkeer.

Hoewel betaalde resultaten op de SERP staan, heeft onderzoek uitgewezen dat organische zoekresultaten verantwoordelijk zijn voor 51% van de bezoekers van de meeste websites. Betaalde resultaten zijn verantwoordelijk voor 10%, en sociale media leveren 5%.

Lokale klanten en bezoeken

Dit geldt met name voor kleine dienstverlenende bedrijven en retailers met een fysieke vestiging. Als u zich niet richt op SEO, mist u lokale zoekopdrachten van potentiële klanten in de buurt. Met een geoptimaliseerd Google Mijn Bedrijf-account voor een bakkerij zal het bedrijf bijvoorbeeld verschijnen in zoekopdrachten als “bakkerij bij mij in de buurt”, “lokale bakkerij” en “dichtstbijzijnde bakkerij” van lokale zoekers.

Een betere klantervaring

Uiteindelijk willen zoekmachines de meest relevante resultaten voor hun gebruikers leveren om ervoor te zorgen dat ze terugkeren. Er zijn honderden factoren die meespelen in het rankingproces, maar de meerderheid richt zich op nuttige informatie die goed presteert en voldoet aan de verwachtingen van de gebruiker. Websites met een goede ervaring geven de gebruiker wat hij zoekt. Ze laden snel, bieden gemakkelijke navigatie, eenvoudige afreken- of conversieprocessen en zijn responsief op alle apparaten.

Als u zich alleen richt op sociale media, PPC (pay-per-click advertising) of podcasts, kan het verkeer dat naar uw website wordt gestuurd, worden begroet met een irrelevante webervaring. Dat betekent verspilde tijd, middelen en kansen – omdat potentiële converteerders snel zullen vertrekken. SEO moet daarom een centraal onderdeel zijn van de bredere marketingstrategie – digitaal, traditioneel of offline.

Marketinginspanningen versterken
Een van de voordelen van het optimaliseren van SEO als onderdeel van een digitale marketingstrategie is dat het andere inspanningen kan ondersteunen en versnellen.

SEA en SEO gaan goed hand in hand:

  • Een sterke organische positie zal de CTR (click-through rate) van PPC verbeteren.
  • De markeringen voor een goede SEO en een effectieve PPC-advertentie lijken sterk op elkaar – werken aan uw SEO zal uw betaalde zoekadvertenties verbeteren. Een hogere kwaliteitsscore en advertentiepositie leiden tot lagere kosten per klik, meer concurrerende biedingen en een verbeterde ROAS (return on ad spend).
  • De gegevens uit uw betaalde advertenties geven u veel inzichten in trefwoorden die u kunnen helpen bij het informeren en prioriteren van uw lopende SEO-strategie.

Sociale media en SEO vullen elkaar ook aan:

  • Alle links uit posts, advertenties of shares in sociale media helpen backlinks te creëren om SEO te stimuleren.
  • Inhoud van sociale media kan worden gedeeld op uw Google Mijn Bedrijf-account om lokale zoekopdrachten te ondersteunen en de inhoud vers te houden.
  • Een effectieve social media-strategie kan kwaliteitsverkeer naar uw website leiden, waardoor de gebruikersgegevens verbeteren en verkeer wordt gestimuleerd terwijl u aan SEO werkt.
  • Op Bing (maar niet op Google) zijn social shares direct gekoppeld aan organische rankings.
  • Door te posten op sociale media kan uw pagina sneller worden geïndexeerd door zoekmachines.

Blijf op de hoogte van SEO nieuws

Ontvang op regelmatige basis een update vanuit SEO land

Meer SEO inzichten

Google Mijn Bedrijf aanmaken & Optimaliseren

Keyword Research voor lokale ondernemers Voor zowel B2B-bedrijven als lokale ondernemers is zoekwoorden onderzoek van groot belang. Het stelt het bedrijf in staat de taal

Content maken dat relevant is en rankt.

Lokale content optimalisatie verwijst naar een strategie in digitale marketing die als doel heeft de online zichtbaarheid van een bedrijf in specifieke geografische gebieden te verbeteren. Deze strategie omvat het creëren en aanpassen van website-inhoud om beter aan te sluiten bij een lokaal publiek en om hoger te scoren in lokale zoekresultaten van zoekmachines zoals Google.

Visual District