Het gebruik van AI in SEO verhoogt niet alleen de effectiviteit, maar ook de efficiëntie van de ingezette middelen. Complexe strategie-inzichten in de vorm van contentontwikkeling, conversie- en usability-optimalisatie kunnen door AI zowel sneller als betrouwbaarder worden afgehandeld. Door technische optimalisatie, machine learning en natuurlijke taalverwerking zal AI in SEO de markt steeds sneller gaan domineren. Op basis van leerprocessen zal geen enkele optimalisatie kans onopgemerkt blijven.
Verbeterde content met de hulp van A.I.
Het doel van A.I. in contentmarketing kan sterk variëren. Het kan digitale marketeers helpen alle online beschikbare gegevens beter te laten begrijpen, het proces van content creatie versnellen en een effectieve contentstrategie ontwikkelen. Enkele van de specifieke manieren waarop A.I. voordeel en invloed heeft op de zoekmachine optimalisatie zijn:
De creatie en selectie van content
Dagelijks boeiende en relevante inhoud samenstellen kan een tijdrovend proces zijn. Moderne technologieën voor contentmarketing helpen echter bij het vinden van populaire thema’s om op te focussen. Het handmatig uitzoeken van inhoud kost veel tijd en moeite. En dat niet alleen, u moet ook nog eens het artikel samenstellen op een manier wat het publiek aantrekkelijk vindt. A.I. kan helpen dit automatisch te doen, waardoor het mogelijk wordt snel inhoud te creëren over relevante en veelgezochte onderwerpen.
Inhoudelijke waarde maximaliseren
Zoekmachines zijn veel slimmer dan ooit tevoren. Dankzij het gebruik van A.I. in combinatie met SEO moeten marketeers kijken naar het grotere geheel en hoe alle aspecten van digitale marketing samenwerken om een organisatie te helpen haar doel te bereiken.
Social media marketing, PPC-reclame, bloggen, data tracking en e-mailmarketing veranderen allemaal door SEO.
Hierdoor kunnen complete technieken die kunstmatige intelligentie, automatisering en machine learning omvatten, worden gebruikt om ervoor te zorgen dat alle aspecten van digitale marketing helpen bij het verbeteren van paginarankings.
Verbeteringen in Voice Search
Er is een grootste verschil tussen tekstgebaseerde en gesproken zoekopdrachten. Omdat gesproken zoekopdrachten meer conversatiegericht zijn, is het belangrijk deze te optimaliseren. Dit betekent dat u zich moet richten op meer long-tail zoekwoorden om ervoor te zorgen dat uw inhoud hoog scoort op de pagina’s met zoekmachineresultaten (SERP’s).
Met een grotere nadruk op voice search voor Google, ligt er ook meer nadruk op het gebruik van AI. De Google Assistent kan namelijk mensachtige gesprekken voeren.
Wat zijn de belangrijkste voordelen van AI in SEO?
Een primair voordeel van het gebruik van AI in SEO is efficiëntie en snelheid. De toename van de efficiëntie kan zelfs in geld worden gekwantificeerd. Content creators in het bedrijf kunnen sneller en efficiënter werken met de ondersteuning van AI. Daarnaast maken veel bedrijven gebruik van de diensten van SEO bureaus, die met de ondersteuning van AI met deep learning sneller en effectiever zullen worden. Het zal na verloop van tijd gemakkelijker worden om met een paar klikken hele websites te maken en toch relevant te blijven voor zoekmachines.
Machine learning of deep learning is niet alleen nuttig bij de strategische planning en implementatie, maar ook bij het verbeteren van content in de loop van de tijd. Momenteel wordt relevante content meestal pas na publicatie herzien als uit rapporten blijkt dat de klikcijfers teruglopen of de content daalt in de zoekresultaten. A.I. ondersteunt online marketing bij het voortdurend monitoren en (menselijk ondersteund) onderhouden van content en zorgt voor een grotendeels constante hoge relevantie voor zoekmachines.
Hoe gaat Google om met AI in SEO?
Met het onderzoeksproject “Google Brain” en de overname van de AI-specialist Deepmind in 2014 positioneerde Google zich als leider op het gebied van kunstmatige intelligentie. Sinds CEO Sundar Pichai in 2016 officieel de strategiewijziging van “Mobile First” naar “A.I. First” aankondigde, is het duidelijk dat A.I. in de toekomst bijna alle gebieden van het bedrijf zal vormgeven. Algoritmes worden steeds meer aangestuurd door het AI-systeem “RankBrain” waarmee de zoekmachine zelf kan leren. Zo verbetert Google voortdurend zijn vermogen om onbekende – nooit eerder gestelde – zoekopdrachten te beantwoorden. Dit geldt ook voor SEO, waar met name A.I. en machine learning steeds meer invloed krijgen.
Wat betekent dit voor AI in SEO?
De vraag rijst hoe AI in SEO zal reageren op de gewijzigde omstandigheden die zich ontwikkelen door aanpassingen in zoekmachine algoritmes of ranking criteria. Kan de betreffende AI-oplossing zich daaraan aanpassen en ook zelfstandig leren om de content onder nieuwe omstandigheden te optimaliseren of lijdt de effectiviteit daaronder? Tot nu toe probeerde SEO specialisten zich altijd handmatig aan te passen aan bestaande algoritmen en als de zoekmachines de prioriteiten in de rangorde veranderden, moesten de SEO specialisten daar snel op reageren. Op dit moment is het nog onduidelijk in hoeverre A.I. zichzelf kan herstellen en kan anticiperen in de algoritme veranderingen van zoekmachines. Het is echter waarschijnlijk dat op AI gebaseerde SEO content na verloop van tijd steeds vaker autonoom of in ieder geval semi-autonoom zullen reageren op aanpassingen.
Samenvattend is het duidelijk dat AI een enorm deel van de SEO markt zal worden, en waarschijnlijk sneller dan verwacht. Tegen 2023 zullen content marketeers meer dan 30% van hun digitale content produceren met behulp van A.I. technieken. Het is te verwachten dat AI de productiviteit voor nieuwe content zal verhogen, maar daarnaast ook het creatieve proces zal verstoren.