Algemene SEO feiten en cijfers

zoekmachine optimalisatie

Als je een bedrijf runt in de huidige maatschappij en je bent niet online aanwezig, dan ben je gedoemd te mislukken. Dit klinkt misschien hard, maar het is helaas de realiteit.

Als je jouw aantal leads wilt vergroten, meer klanten wilt krijgen, uw werk wilt promoten of een dienst wilt verkopen, moet u in de online zoekresultaten verschijnen, het liefst natuurlijk bovenaan.

Om je te helpen met deze soms wel lastige taak, hebben we een lijst samengesteld met de meest relevante SEO-statistieken voor groeiende bedrijven. Blijf lezen om inside information te krijgen over wat werkt en wat niet in de steeds veranderende wereld van zoekmachine optimalisatie.

SEO statistieken in één overzicht

  • 68% van alle online activiteiten begint met een zoekmachine.
  • 75% van de zoekers klikt nooit verder dan de eerste pagina met resultaten.
  • Maar liefst 46% van alle Google-zoekopdrachten zijn lokaal.
  • 70% tot 80% van de gebruikers negeert betaalde advertenties volledig.
  • Google heeft in 2019 86,6% van de zoekmachinemarkt in handen.
  • 61% van de marketeers zegt dat groeiende SEO en organische aanwezigheid op hun websites een van hun topprioriteiten voor inbound marketing is.
  • 51% van al het websiteverkeer is afkomstig van organische zoekopdrachten.
  • Bedrijven die bloggen hebben 434% meer geïndexeerde pagina’s dan bedrijven die dat niet doen.
  • Leads van SEO hebben acht keer meer kans om betalende klanten te worden dan leads die worden gegenereerd via traditionele advertentiecampagnes.

1. 68% van alle online activiteiten begint met een zoekmachine.

Wil je een nieuwe telefoon kopen? Je zoekt de specificaties online op. Honger? Je zoekt restaurants bij jou in de buurt. Op vakantie gaan? De kans is groot dat je jouw volgende reis online boekt in plaats van naar een reisbureau te gaan.
We zijn in hoge mate afhankelijk geworden van internet om in bijna al onze dagelijkse informatiebehoeften te voorzien. Het is dus geen verrassing dat vrijwel alle online activiteiten beginnen met een zoekopdracht.

2. Google ontvangt meer dan 13 miljard zoekopdrachten per dag.

Gemiddeld voeren mensen over de hele wereld dagelijks 13 miljard zoekopdrachten uit. Volgens Google-zoekstatistieken van Internet Live Stats komt dit neer op 4,75 biljoen zoekopdrachten per jaar. Of te wel Google verwerkt nu gemiddeld bijna 92.000 zoekopdrachten per seconde.

3. Google introduceert jaarlijks 500 tot 600 wijzigingen in zijn zoekalgoritmen.

De meeste ondernemers zijn zich bewust van het belang van SEO. Scoor goed in Google en je zult meer website verkeer hebben, wat op zijn beurt meer leads zal genereren die later klant zullen worden. Dat klinkt simpel, toch? Maar hoe kun je dit doel bereiken als Google voortdurend zijn algoritme verandert voor het rangschikken van zoekresultaten? Dat is de grote vraag. Gelukkig laten SEO feiten en -cijfers zien dat slechts enkele van de honderden jaarlijkse algoritme-aanpassingen als grote game-changers worden beschouwd.

4. Het volume van Google-zoekopdrachten groeit elk jaar met ongeveer 10-15%.

In de eerste jaren na de lancering van Google was de groei van het bedrijf buitengewoon met een jaarlijkse stijging van 17.000% in zoekvolume tussen 1998 en 1999, 1.000% tussen 1999 en 2000 en 200% tussen 2000 en 2001. Het aantal zoekopdrachten bleef tegen het einde van het eerste decennium van de 21e eeuw toenemen met een snelheid van tussen de 40% en 60%. Na 2010 begon het te vertragen en stabiliseerde het zich de afgelopen jaren met een snelheid van 10-15%.

5. Zoekmachines genereren 300% meer verkeer voor websites dan sociale media.

Hoewel sociale media enorm populair zijn, zijn zoekmachines zoals Google, Yahoo! en Bing verantwoordelijk voor het genereren van 10% meer verkeer naar sites dan sociale netwerken. Zoals sociale media- en SEO-statistieken laten zien, heeft het creëren van boeiende inhoud die goed scoort, de kracht om veel meer leads binnen te halen dan posts op sociale media. Begrijp het echter niet verkeerd: Je moet social media marketing niet gaan verwaarlozen nu! Het beste is om een balans tussen de twee te hebben en regelmatig op beide te posten. Plaats je geschreven blog bijvoorbeeld ook direct op je social media kanalen.

6. 14,6% van de door SEO gegenereerde leads worden omgezet in verkopen.

SEO statistieken wijzen op de verbazingwekkende conversiekracht van zoekmachine marketing. Maar liefst 14,6% van de websitebezoekers die websites ontdekken dankzij succesvolle zoekmachineoptimalisatie, wordt uiteindelijk klant. Dit is enorm vergeleken met de 1,7% conversieratio van traditionele uitgaande strategieën zoals e-mails en gedrukte advertenties. Met andere woorden, de leads die je via SEO krijgt, hebben acht keer meer kans om betalende klanten te worden dan degene die je genereert via traditionele advertentiecampagnes.

7. 29,13% van de zoekwoorden met een hoog volume bestaat uit drie of meer woorden.

Zoekstatistieken op internet laten zien dat mensen de neiging hebben om naar langere termen te zoeken, waaronder drie of meer woorden in bijna een derde van de zoekopdrachten naar trefwoorden met een volume van 10.000 of meer. Dit onthullende stukje gegevens druist in tegen de conventionele wijsheid dat korte trefwoorden het belangrijkste zijn.

8. 93% van de mobiele gebruikers zal waarschijnlijk op de eerste reeks resultaten klikken wanneer ze een zoekopdracht met ‘bij mij in de buurt’ uitvoeren.

Op de vraag hoe waarschijnlijk het was dat ze op de eerste twee tot drie zoekresultaten zouden klikken na het uitvoeren van een zoekopdracht met ‘bij mij in de buurt’, zei 60% van de respondenten dat ze dit ‘zeer waarschijnlijk’ zouden doen, en nog eens 33% zei dat ze ‘waarschijnlijk’ waren. om op de bovenste resultaten te klikken. Deze mobiele SEO-statistieken laten ook zien dat slechts 5% antwoordde dat ze “niet zeker wisten waarop ze zouden klikken”, en 2% zei dat ze “niet op de topresultaten zouden klikken”.

Local SEO

Bij het invoeren van Google zoekwoorden willen de meeste gebruikers lokale resultaten zien. Google heeft hiervan kennis genomen en levert zoekresultaten op basis van de locaties van gebruikers. Ondernemers moeten zich hiervan bewust zijn bij het maken van hun SEO-strategie.

9. Maar liefst 46% van alle Google-zoekopdrachten zijn lokaal.

Bijna de helft van alle Google-zoekopdrachten is op zoek naar lokale informatie. Mensen willen vaak de werktijden van een lokale vestiging, de beschikbaarheid van bepaalde goederen in lokale winkels of het weer voor het gebied weten. Dit is zo vaak het geval dat lokale zoekopdrachten nu 46% van alle Google-zoekopdrachten uitmaken.

10. 61% van de mobiele zoekers zegt dat ze eerder contact zouden opnemen met een lokaal bedrijf als het een mobielvriendelijke website had.

Statistieken over zoekmachine optimalisatie herinneren ons eraan hoe belangrijk het is om uw website mobiel vriendelijk te maken. Mensen zijn tegenwoordig sterk afhankelijk van hun mobiele apparaten. Als je jouw website niet optimaliseert om een soepele browse-ervaring op verschillende apparaten te bieden, kan dit je duur komen te staan. Maar liefst zes op de tien internetgebruikers zeggen dat ze meer geneigd zouden zijn om contact op te nemen met een lokaal bedrijf als het een voor mobiel geoptimaliseerde site had.

11. 76% van de mensen die een lokale zoekopdracht uitvoeren, bezoekt een lokaal bedrijf binnen een straal van 8 kilometer van hun locatie.

Het is een slimme zet om jouw SEO inspanningen te concentreren op een hoge positie in lokale zoekopdrachten van Google. Waarom? Omdat de meeste mensen die lokale informatie zoeken, uiteindelijk naar fysieke bedrijven gaan binnen een straal van 8 kilometer. Sterker nog, 28% van die zoekopdrachten resulteert daadwerkelijk in een aankoop.

12. 50% van de lokale mobiele zoekopdrachten betreft bedrijfsinformatie zoals het adres of de werkuren van een lokaal bedrijf.

Mensen willen snel bruikbare informatie krijgen bij het uitvoeren van lokale zoekopdrachten. Een plaats vinden of leren wanneer deze sluit, is de bedoeling achter de helft van alle lokale zoekopdrachten. Dus als je meer bezoekers naar jouw bedrijf wilt trekken, zorg er dan voor dat je deze informatie beschikbaar stelt.

13. Mobiele zoekopdrachten naar ‘winkels nu open’ of ‘eten nu open’ zijn het afgelopen jaar met 2,1 keer toegenomen.

Volgens gegevens van Google zijn lokale zoekopdrachten naar de werktijden van restaurants en winkels het afgelopen jaar meer dan verdubbeld. Dit is nog een andere herinnering aan hoe lokale SEO een klein bedrijf kan maken of breken. Als je jouw website niet optimaliseert om zoekers relevante informatie over uw vestiging te bieden, gaan ze gewoon naar een bedrijf dat hun werkuren en locatie gemakkelijk vindbaar heeft gemaakt.

14. 30% van alle mobiele zoekopdrachten heeft betrekking op locatie.

Wat heeft het voor zin om een geweldig klein restaurant te hebben als niemand het kan vinden? Of geweldige yogalessen aanbieden waar maar een handjevol sporters naar toe kan? Internetgebruikers moeten jouw bedrijf online kunnen vinden als je wilt dat het floreert. Toon je adres en een kaart voor de beste resultaten.

Waarom je SEO nodig hebt

Het laatste deel van onze lijst met SEO statistieken is gewijd aan de opmerkelijke impact van zoekmachine optimalisatie op het succes van bedrijven. Het ondersteunt het genereren van leads zo massaal dat veel bedrijven die SEO niet als een prioriteit beschouwden, nu niet meer bestaan.

15. Inkomende leads gegenereerd via SEO kosten 61% minder dan betaalde leads.

Google-optimalisatie kan een lange weg gaan. Door de juiste SEO voor uw bedrijfswebsite te krijgen, kun je meer leads krijgen voor minder geld in vergelijking met uitgaande technieken. In feite verspillen cold calling- en directe e-mailstrategieën zowel personeel als geld, terwijl SEO zijn eigen magie doet.

16. 57% van de B2B-marketeers is het ermee eens dat SEO meer leads genereert dan enig ander marketinginitiatief.

HubSpot’s B2B SEO-statistieken laten zien dat bijna 60% van de B2B-marketeers begrijpt hoe efficiënt SEO is bij het maken van leads. Het is geen snelle oplossing, maar een langetermijnstrategie, die, indien correct uitgevoerd, het potentieel heeft om meer leads binnen te halen dan welke andere marketinginspanning dan ook.

17. 87% van de internetgebruikers onderzoekt een product online voordat ze een aankoop doen.

Met bijna negen op de tien shoppers die online onderzoek doen naar producten voordat ze geld uitgeven in een fysieke of online winkel, loont het echt om te investeren in je SEO-game. Het behalen van een SEO-toppositie vertaalt zich in meer inkomsten.

18. 92% van de consumenten kiest een bedrijf op de eerste pagina met lokale zoekresultaten.

92% van de consumenten kiest een bedrijf op de eerste pagina met lokale zoekresultaten.

Veel Gestelde Vragen

Hoeveel is de SEO-industrie waard?

Na het lezen van onze compilatie van interessante feiten over SEO, zul je begrijpen dat dit een enorme industrie is die bijdraagt aan het succes van alle andere industrieën. Maar hoeveel is het waard? Volgens Statista lag de SEO-industrie op schema om in 2019 zo’n € 75 miljard te genereren. Volgend jaar zal dit naar verwachting € 80 miljard bedragen.

Hoeveel content heb ik nodig voor SEO?

Er is geen exacte formule voor hoeveel woorden je in een stuk moet opnemen om het goed te laten ranken. Uit SEO-ranglijstrapporten blijkt echter dat langere inhoud het beter doet.

Waarom? Omdat langere inhoud meer mogelijkheden biedt om veel variaties van uw hoofdzoekwoord in de kopie op te nemen zonder onnatuurlijk of geforceerd te klinken. Wanneer je over een bepaald onderwerp schrijft, is het goed om zoveel mogelijk zoekwoordvarianten op te nemen. Dit maakt uw bericht zichtbaar voor een hele reeks verschillende zoektermen, niet alleen voor uw hoofdzoekwoord.

Wat is SEO marketing?

SEO-marketing is een techniek die zich richt op het optimaliseren van websites om ze gemakkelijk vindbaar, gemakkelijk te crawlen door de zoekmachine en gemakkelijk te categoriseren te maken. Wanneer deze doelen zijn bereikt, verschijnt de website bovenaan de zoekresultaten. Deze SEO-groei draagt vervolgens bij aan de zichtbaarheid van de website, waardoor het voor potentiële klanten gemakkelijker wordt om te ontdekken. Ongetwijfeld is zoekmachineoptimalisatie tegenwoordig een integraal onderdeel van elke degelijke digitale marketingstrategie.

Hoeveel mensen gebruiken Google?

Iedereen die ooit internet heeft gebruikt, heeft wel eens een Google-zoekopdracht uitgevoerd. Dus als er in 2019 wereldwijd 4,4 miljard internetgebruikers waren, kunnen we stellen dat er zoveel Google-gebruikers op de wereld zijn.

Als we niet met zo’n brede interpretatie willen gaan, kunnen we meegaan met de eerder genoemde statistieken over het gebruik van zoekmachines die aangeven dat Google 75% van de zoekmachinemarkt in handen heeft. Als we het zo bekijken, kunnen we zeggen dat er in 2019 3,3 miljard Google-gebruikers over de hele wereld waren.

Wat was de eerste zoekmachine?

Archie Query Form was ’s werelds eerste zoekmachine. Het is geschreven in 1990 en gelanceerd in 1993. Hoewel het misschien primitief lijkt in vergelijking met de huidige zoekmachines, was het destijds revolutionair omdat het gebruikers in staat stelde websites te ontdekken zonder hun exacte URL te kennen. Eind jaren 90 hield het op te bestaan.

Wat is de tweede meest gebruikte zoekmachine?

Volgens sommige statistieken van zoekmachines is YouTube de op één na meest gebruikte zoekmachine ter wereld. En ze hebben gelijk. Afgaand op het zoekvolume is YouTube de op één na meest gebruikte zoekmachine, met drie miljard maandelijkse zoekopdrachten.

Omdat het echter eigendom is van hetzelfde bedrijf als Google – Alphabet Inc. – zou je de twee kunnen combineren en zeggen dat Bing eigenlijk de op één na meest gebruikte zoekmachine ter wereld is. Bing Holds is eigendom van Microsoft en staat op een verre tweede plaats, met 11,40% van ’s werelds zoekmachinemarkt.

Hoevaak wordt Google gebruikt?

Omdat Google de go-to-zoekmachine is van miljoenen mensen die meerdere zoekopdrachten per dag hebben, wordt het platform extreem vaak gebruikt. Zozeer zelfs dat er volgens de zoekstatistieken van Google elke dag 7 miljard Google-zoekopdrachten zijn.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Wil je meer websiteverkeer?

Bij Visual District zijn we vastbesloten om een bedrijf te laten groeien. Onze enige vraag, is dit jouw bedrijf?

    Over Visual District

    Bij Visual District zijn we vastbesloten om een bedrijf te laten groeien. Onze enige vraag, is dit jouw bedrijf?

    Wil je meer websiteverkeer?

    Bij Visual District zijn we vastbesloten om een bedrijf te laten groeien. Onze enige vraag, is dit jouw bedrijf?